Ca. 2½ måneds armlægning med YouSee/TDC blev en delvis teknisk udfordring for TDC da jeg klagede over langsom internethastighed efter skift fra 300 Mbit download til 1 Gbit (til samme pris! Men det gør YouSee ikke deres kunder opmærksom på…). Jeg havde i min vildelste fantasi IKKE forestillet mig, at det satte SÅ mange mennesker i arbejde, bl.a. 7 TDC-teknikere + x-antal arbejdsmænd og at operationen i det hele taget blev så omfattende. Jeg tør slet ikke tænke på, hvis andre i mit rækkehuskvartér får samme “idé” som eders skribent!

For den teknisk interesserede nedskrev jeg fra start alle aktiviteter for ikke at falde i en adminstrativ fælde som kunde. Man hører jo så meget derude, hvor kunden bliver fanget på det forkerte ben.

Slutresultatet blev et væsentligt forbedret signal. Jeg kan nu undvære min antenneforstærker og nogle af mine downloadmålinger viser en langt højere hastighed – ja, tæt på min Gbit.Jeg er glad for at det hele endelig er overstået og alle involverede (teknikere og håndværkere) har gjort en kæmpestor indsats og ikke mindst mine tålmodige naboer! UNDSKYLD FORSTYRRELSEN!

TIlbage står der stadig et åbent spørgsmål i mit hovede: hvordan kan man grave hele Amager op for at lægge fiber ud til spredtliggende parcellerne UDEN at tilbyde netop tætliggende rækkehuse fiber? Fiberfolkene gik jo mindre end 10 meter fra min ejendom??? Send gerne en mail til mig, hvis DU har svaret…!

Here it goes:

3/11-2020:
Ordrebekræftelse pr. mail modtaget på opgradering af hastighed 300/60 til 1000/100 modtaget
10/11-2020:
TDC tekniker #1 besøg for installation af “splitter” + 1000/100 hastighed aktiveres dd .kl. 7:30-16:00. Ny hastighed måles for værende tilfredstillende af tekniker 1#
11/11-2020:
Ny downloadhastighed fejlmeldt hos YouSee kl. 12 pr. telefon – meget svingende downloadhastighed. Upload OK
12/11-2020:
TDC tekniker/supporter kontakter telefonisk mig kort før kl. 11 – ingen løsning trods fælles troubleshooting
13/11-2020:
TDC tekniker #2 besøg og kan konstatere 18 db tab på ledning fra x-felt i Storedal til Storedal 26. Teknikeren undrer sig over, at tekniker #1 havde godkendt sine egne målinger d. 10/11-20
17/11-2020:
TDC tekniker #3 dukker uventet op (oprindeligt scheduleret til 18/11) og kan konstatere problem, men kan kke gøre noget
18/11-2020:
TDC tekniker #2 kigger igen forbi Storedal 26 og laver ny aftale med do. til besøg næste dag
19/11-2020:
TDC tekniker #2 + #4 besøg. Kan umiddelbart lokalisere fejlen fra Storedal 26 og ca. 10 m. ude.
23/11-2020:
Besøg af TDC tekniker #3. TDC tekniker #3’s målinger sender af TDC tekniker #3 til TDC’s ingeniører/regnedrenge for analyse
8/12-2020:
TDC tekniker #5 + #6 besøg. Opmålinger. Varslet besøg af TDC pr. SMS/mail modtaget 8/12-20 kl. 12.34. SMS/mail modtaget fra TDC kl. 14.32 om sagen nu er lukket (!). Telefonisk kontakt til YouSee kundeservice kl. 14.40 bekræfter, at sagen stadig står som åben hos YouSee
10/12-2020:
Kl. ca. 10.50 forgæves opkald til YouSee’s kundeservice (18 i kø – også efter længere venten!). Kl. ca. 11.25 forgæves opkald (6 minutter) til YouSee’s kundeservice (15 i køen!). TDC tekniker dukker aldrig op som aftalt iflg. telefonsamtale med YouSee kundeservice 8/12-20
11/12-2020:
Forgæves opkald til YouSee’s kundeservice kl. ca. 14.15 – +20 minutters ventetid!
17/12-2020:
Status fra YouSee (efter laaaang tid i telefonen, men sagen undersøges af supporteren): Sagen er stadig kørende, men man afventer godkende fra kommunen omkring nedgravning af nyt kabel. Derefter vil jeg blive kontaktet
7/1-2021:
Opskæring af astfalt i 2 baner fra x-felt i Storedal til Storedal 28 (uanmeldt)
10/1-2021:
Opgravning af asfalt. Kabel lægges i jorden i Storedal + matrikel – kabel klargjort til installation (uanmeldt)
11/1-2021:
Fjernelse af asfalt
12/1-2021:
1. asfaltlag lagt
13/1-2021:
Besøg af tekniker (tidligere udsendt) færdiggjorde kabelarbejde og hjalp/verificerede med lidt målinger. Han oplyser, at jeg har fået bedre/stærkere signal – “for godt”, som det formuleres. Jeg oplever dog stadig meget svingende hastigheder ved download fra forskellige ISP’ere. Sagen er lukket iflg. SMS/mail af YouSee dd.
14/1-2021:
2. asfaltlag lagt + forhave reetableret

Hvad er tekst uden billeder? Nej, vel? Så her er lidt stemningsbilleder fra “Operation nyt kabel”