star_fullstar_fullstar_fullstar_fullstar_halfstar_empty

Accept er et af de bands, som jeg fulgte tæt i firserne. Bandet “døde lidt ud” for mig i 90’erne og havde så en udgivelsespause fra 1996 på ikke mindre end 15 år. Det var først i 2011, at vingeskudte Accept genrejste sig fra støvet med bl.a. ny frontman Mark Tornillo og 2½ originale medlemmer fra dengang ved roret – nu med to kanonflotte CD’er “Blood Of Nations” fra 2011 og “Stalingrad” fra i år. Det er to fuldt ud opdateret, fuldblods 4/4 germansk betonrock, som Accept altid har været leveringsdygtige i. Og jeg savner slet ikke længere Udo Dirkschneider i Accept 🙂

Amager blev ramt at et jordskælv den 30. oktober 2012, kl. 20.16 – lokal Amager tid! Eller kom Accept bare forbi….? For jeg tror nok, at denne koncerts lydniveau var det højeste jeg til dags dato har oplevet i Bio’en! Og faktisk er det lidt synd, da Mark Tornillo hæse vokal til tider druknede i lydinfernoet – ikke mindst fra frontman Wolf Hoffmann’s vrælende Flying V (fed spade i øvrigt – jeg havde også en i gamle dage :-))…

Jeg har på det sidste betegnet Accepts musik som “betonrock”. Jeg er nu mere tilbøjelig at betegne stilarten “betonmetal” – specielt efter aftenens udførelse af det nye materiale fra de sidste førnævnte udgivelser, der er langt mere rå i forhold til de klassiske udgivelser i 80’erne og 90’erne. Det var nemlig en musikalsk skærebrænder, der skar sig igennem det 98% fyldte Amager Bio denne ½-kolde aften. Det var fifty-fifty gammelt og nyt materiale vi fik serveret i de små 2 timer (kl. 20.16 – kl.22.13) – afsluttende med Accepts tre hjørnestene; Metal Heart, Teutonic Terror og naturligvis syng-med-sangen Balls To The Wall. Indviduelt synes der at være en klar rollefordeling deroppe. De oprindelige/kontinuerede 2 medlemmer Peter Baltes (bas) og Wolf Hoffmann (guitar) styrede klart begivenhederne med vanlig “Accept fællesdans”, mens Stefan Schwarzmann (trommer) og Herman Frank (guitar) forholdt sig langt mere neutrale på scenen. Der kunne jeg godt ønske, at nævnte herres instrumenter var prioriteret en smule højere lydmæssigt i forhold til Hoffmann’s evigt fræsende motorsav :-). Specielt trommerne var for alt for neutrale.

Men jeg må sige, at det var et genfødt Accept vi oplevede denne aften! Der var en rigtig stor spilleglæde og 100% hold em’ balls- attitude, der rakte langt ud over scenekanten og op til tribunen, hvor jeg stod. Jeg spår Accepts genfødsel en god fremtid, såfremt Accept formår at holde den intelligente 4/4 rockende stil – tysk præcitionsarbejde – germansk skærebrændertråd!

Setlisten så sådan ud: Hung Drawn And Quartered, Hellfire, Restless And Wild, Losers And Winners, Stalingrad, Breaker, Bucket Full Of Hate, Monsterman, Shadow Soldiers, Guitar Solo (Wolf Hoffmann), Neon Nights, Bulletproof, Aiming High, Princess Of The Dawn, Bass Solo (Peter Baltes), Up To The Limit, No Shelter, Pandemic, Fast As A Shark – ekstranumre: Metal Heart, Teutonic Terror og endelig (selvfølgelig!) Balls To The Wall.

Konklusion: Another day at the office – MEN PÅ DEN FEDE MÅDE!

Gaffa har deres anmeldelse HER, hvilket jeg stort set kan tilslutte mig…

BT har også været ved skrivemaskinen HER

Se også Blastbeast’s anmeldelse HER